Soon stilte med yngste båt i Færder'n

Ungdom kjølbåt stilte i Færder'n for første gang med Pagagena - og mannskapet var Øyvind Solbakken, Kim Krogsæter og Hanne Birkeland. De seilte til Aker Brygge kvelden før og overnattet der. Dagen etter stilte de til start i turklassen, og med Hanne som rormann var de først over startlinjen og krysset raskt sydover i lett bris. Rett etter start var Seilmagasinet på plass og intervjuet mannskapet: 15 år og Færderskipper (seilmagasinet.no)

Foto Seilmagasinet Axel Nissen-Lie

Ikke lenge etter gikk lett bris over til stiv kuling og 15 m/s. Ungdomsgjengen tok to rev i storseilet og tilsvarende reduksjon på forseilet - og krysset videre. I et slag tvers av Steilene stoppet båten opp og riggen forsvant til le. Hele riggen gikk faktisk over bord. Seilerne ble selvfølgelig litt forfjamset, men fikk kalt opp nærmeste redningsskøyte - og de hjalp dem med å berge riggen ombord og slepte dem inn til marinaen på Kavringen. Torgeir Moringen og Christian Birkeland tok en rib innover for å møte dem der. Der så vi at dekksfestet til vantene var dratt opp gjennom innredningen inne i båten og ut gjennom dekk. Dermed var ungdomsgjengen sjanseløse. Dette hadde nok skjedd før eller senere uansett mannskap når båten først hadde en svakhet med vantfestene. Gjengen fikk sikret riggen på dekk - og i løpet av helgen kjørte Papagena for egen motor til Seilforeningen. Heldigvis gikk de bra med alle de tre seilerne og de fikk en viktig erfaring. Faktisk er vi stolte av hvordan ungdommene tok hendelsen og at de gjorde alt riktig når havariet var et faktum.

I ettertid har forsikringsselskapet valgt å betale ut hele forsikringssummen, og båten blir kondemnert. Nå skal styret og ungdomsgruppen finne ut hva slags båt vi skal få tak i som erstatning for Papagena. Målet er i alle fall at vi igjen får en ungdomsbåt som kan lære unge både tur- og regattaseiling om ikke så lenge.