Laser 4.7

Lasergruppen – sport - vennskap - utvikling

Lasergruppen vår er resultatet av et samarbeid mellom seilforeningene i Moss, Soon og Drøbaksund. Samarbeidet kom i stand for å samle seilerne som vil satse videre i énmannsjolle etter optimisten. Målet er å få til et godt sosialt miljø og et godt treningstilbud i nærområdet vårt. Lasergruppen har blitt en av Norges største lasergrupper for laser 4.7. For tiden er vi ca. 10 seilere som møtes jevnlig for å trene eller sosialt.

Laserjollen kan seiles med tre ulike rigger og seilstørrelser: Laser 4.7, radial eller standard. Det betyr at denne jollen kan seiles av ungdom og voksne i ulike vektklasser og med ulikt ferdighetsnivå – fra nybegynner til toppidrettsnivå. Laser radial er OL-klasse for damer, og Laser standard er OL klasse for herrer.

I Soon Seilforening kan du bli med i lasergruppen enten du er nybegynner, har litt erfaring eller ønsker å være med på elitenivå og konkurrere med de beste i Norge og utlandet.

Seilerne har egne båter som brukes under trening og regatta. Båter kan kjøpes brukt på Jolletorget.no, eller nye hos forhandler. Hør med lasergruppen eller jollegruppen vår for tips og gode kjøp. I tillegg til seilerne, er vi en stor foreldregruppe som samarbeider godt om transport, logistikk og vedlikehold av båter og utstyr.

Laserseiling er fysisk krevende og en spennende utfordring for de som ønsker å utvikle seg. Med de tre ulike seilstørrelsene har man stadig et nytt nivå å lære seg. Vi har trening på vannet mandag og onsdag i tillegg til samlinger, regattaer og reiser til mesterskap. Når det blir for mørkt og kaldt utpå høsten, trener vi på land enten i gruppe eller individuelt. Vanligvis er vi på vannet fra mars til november.

Vi har som mål og gjøre hverandre gode. Vi vil hverandres beste.  Vi jobber også for å skape et godt sosialt miljø. Mange av seilerne har blitt gode venner og er sammen også utenfor klubbaktivitetene. Seilerne våre kan vise til meget gode resultater, både i Norgescuper, NM og internasjonale regattaer. Vi har skaffet gode trenere, blant annet Uffe Tomasgaard (Norgesmester i Laser) og Mathias Mollatt (OL-seiler og landslagstrener) i tillegg til dyktige klubbtrenere.

Ta kontakt med Jolle-leder Fia Sommernes om du ønsker å vite mer om å seile Laser 4.7  i Soon Seilforening.
Epost: jolle@soonsf.no

Laser 4.png