Nybegynnerkurs for barn i mai

Kurset holdes helgen 1-2 mai og er best egnet for barn i alderen 8 til 12 år.

Jolleseiling er noe som passer for alle som liker å være på sjøen.

Soon Seilforening ønsker å gi barn og unge, i alderen 8 år og oppover, muligheten til å oppleve sjø og båtliv gjennom å lære å seile. I Soon Seilforening har de en mulighet for å prøve seg i jolle for første gang i trygge rolige omgivelser i Sonskilen.

Her vil barna få kjenne på følelsen av å bruke vind og seil som motor.

Gjennom jolleseilingen vil barna oppleve den gode følelsen av mestring. Fra de første forsiktige turene i jollen, hvor de gjennomfører sine første "slag og jibber", til å kjenne at vinden virkelig tar tak i seilet og at det for alvor går unna.

Det er ikke til å stikke under en stol at seiling og seiltrening er noe som krever noe mer oppfølging og tilstedeværelse fra foreldre enn for eksempel hall eller bane basert idrett. Vi er ved og på sjøen og ikke alle barn føler seg like trygg i starten. I tillegg trenger barna hjelp til å få båter rigget og sjøsatt.

Kursavgift: Kr 3500,-

I kursavgiften inngår det:

Nybegynnerkurs (kurshelg)

Seilskole hver torsdag sesongen 2021

Medlemskap i Soon Seilforening 2021

Fri tilgang til jolle gjennom sesongen

Lørdag 01.05 kl. 10.30 - 15 Første dag av nybegynnerkurs

Søndag 02.05 kl. 10.30 - 15 Andre dag av nybegynnerkurs

Torsdager kl. 18 - 20 Seilskolekvelder – f.o.m. 06.05 tom 30.10 (utenom skoleferier).

Det blir også aktiviteter gjennom vinteren.

Lørdag 01.05 og Søndag 02.05

Vi starter opp kl 10:30 og holder på til ca kl 15.

Midt på dagen tar vi lunsj, og blir litt mer kjent - husk å ta med matpakke og drikke.

Vi starter med litt generell informasjon for foreldre/foresatte og barn og går igjennom praktiske ting i forhold til det å ha et barn som driver med jolleseiling.

Det blir en gjennomgang av nybegynnerkurset og seilskolen. Vi vil snakke litt om påkledning - hvordan bør barna kle seg. Varme barn er lykkelige barn. Vi ser litt på optimistjollen - båten barna skal lære å seile. Hvilket utstyr som er i båten, hvordan båten rigges, og ikke minst - hvordan fungerer den.

Det blir også en gjennomgang om sikkerhet.

Vi rigger og gjør klar båter. Barna får prøve seg i jolle. Det blir diverse øvelser i jollen på sjøen, både med og uten seil.

Torsdager kl. 18 - 20

Seilskolen forsetter gjennom sesongen hver torsdag frem til høstferien, med unntak av skoleferier og fridager. Alle som har deltatt på nybegynnerkurset kan fritt være med på seilskolen.

Seilskolen gjennomføres samtidig med at resten av jolleseilerne våre har trening.

Om torsdagene blir undervisningen stort sett på sjøen - så sant vær og vind tillater det. Men det blir også noe teori og øvelser på land.

OBS! Forelder, foresatt eller annen tillitsperson må være til stede kurshelgen og under seilskolen på torsdager.

Påmelding til jolle@soonsf.no Påmeldingsfrist: 25.04

Påmelding må inneholde følgende informasjon:

Barnets navn (fornavn og etternavn)

Barnets fødselsdato

Foresatt (e) navn, mail og mobilnummer

Skriv gjerne noen ord om barnets erfaring med båt og sjøliv. Er det noe viktig informasjon vi må vite om?

Maks 10 deltakere.

Vi gleder oss til å se dere!