Klær og utstyr

Utstyr og klær er viktig når man skal være ute i friluft med mye vær og vind. Riktige klær gjør at seilerne får en god opplevelse på sjøen.

Det finnes ikke dårlig vær, bare dårlige klær.

De erfarne vet at været kan overraske deg når du minst forventer det. Derfor skal du alltid være godt forberedt.

Det er ikke nødvendig med dyrt spesialutstyr for å seile, men en godkjent flytevest er nødvendig. Vi anbefaler å anskaffe en jollevest eller seilvest som er litt kort i livet da redningsvest/flytevest ofte blir stor og klumpete og hindrer barnet i å bevege seg lett i båten.

Vindtette klær er å anbefale; tynt regntøy over ull/fleece er ypperlig. Husk solbriller, caps eller lue og hansker som tåler å bli våte.

Våtdrakt med korte eller lange ben er veldig greit å bruke når det er litt varmere ute, disse får du kjøpt i sportsforretning eller på Europris til en rimelig pris.

Joggesko er greit å bruke, men husk at skinn blir ødelagt av saltvann. Tre en plastpose på føttene til barna før de tar på seg skoene, da blir de ikke våte og kalde på bena. Våtsko /sokker er å få kjøpt rimelig i sportsbutikk eller hos Europris. Sjekk finn.no!

Hvis man ønsker å seile utover høsten/vinteren anbefaler vi at man anskaffer barnet en tørrdrakt. Disse får man kjøpt nye for ca. 2000,- og oppover, men det er også mye brukt å få tak i til en rimeligere pris.

Det arrangeres som regel bruktsalg her på seilforeningen i starten av sesongen.

3-lags prinsippet

Pustende
Innerst mot kroppen anbefales fukttransporterende superundertøy eller ullundertøy. Om du bør velge ull eller syntetisk avhenger i stor grad av aktivitetsnivået. Superundertøy i syntet transporterer fukt mer effektivt, men isolerer dårligere enn ull. Det gjør superundertøy best egnet til høy, kontinuerlig aktivitet. Ull varmer og isolerer godt og er en sikker vinner i kaldere vær og ved langvaring aktivitet i normalt eller lavt tempo.

Isolerende

Dette er laget som først og fremst skal holde deg god og varm underveis. Lag nummer to er også med på å transportere fukt vekk fra kroppen etter hvert som den jobber. Som mellomlag anbefales fleece-eller ullgenser av passende tykkelse for temperaturen du skal bevege deg i. Plagget skal ikke være for tettsittende. Dette plagget skal skape luft mellom det første og siste laget med klær.

Vind-og vanntett

Beskyttelse mot vær og vind. Det ytterste laget skal beskytte mot regn, vind og vær. Som ytterlag anbefales derfor en funksjonell jakke med vann-og vindtett pustende membran. Jakken bør ha en passform som gjør at den føles behagelig på med to lag klær under. Også en vanntett bukse anbefales.

Seilvest

Seiler man en liten båt som jolle må man velge en jollevest. Seiler man en større båt eller turbåt vil mange velge en oppblåsbar vest.

Sko/ støvler

Er det vått og kaldt er det deilig med støvler, men på fine sommerdager er det bedre med sko. Pass på at det er såle med god gummisåle som gir feste på dekk.

Tips for kjøp av seiltøy/utstyr:

Kjøpe brukt:

- Jolleutstyr - Bruktmarked - Kjøp / salg / bytte  https://www.facebook.com/groups/980213958817992

- Soon Seilforening Jollegruppen https://www.facebook.com/groups/581933261850673

Finn.no

Vi har ved oppstart av sesongen bruktmarked i klubben. Vi har også planer om å alltid ha et stativ stående hvor man kan selge/kjøpe brukt seiltøy i jollerommet.

Kjøpe nytt:

Soon Skibshandleri selger seilvester, hansker og båtutstyr.

Helly Hansen på Oslo Outlet selger innimellom billige tørrdrakter og annet bra seilutstyr til junior.

Våtdrakter finnes blant annet på XXL og andre sportsbutikker.
Europris selger også billige våtdrakter innimellom.

Nettbutikker som selger seiltøy/utstyr til juniorseilere:

Sailtuv.no

Jolleutstyr.no

Her kan man bytte mansjetter på våtdrakt

dykkerhuset.no (Moss)